Oplevelser fra sommerlejren i Tjekkiet

I begyndelsen af juli var storspejdere og seniorer på sommerlejr til Tjekkiet.

Rejsen foregik med tog og derfor skulle der pakkes med omtanke. Egen bagage i rygsækken, lidt fælles bagage i rygsækken og derudover havde vi nogle kasser og telte som skulle bæres hele vejen. Der var pakket med omhu, så vi havde kun lige det med som skulle bruges, men det fyldte alligevel et par kasser.

Alle kom med toget i Aarhus, også vores bagage som fyldte ret meget. Der var hygge og afslapning, lige indtil vi opdagede at toget var forsinket og vi nok ikke kunne nå toget i Flensborg. Puha, det næste tog ventede, men der var kun få minutter til at skifte og øv ingen pladser. Vi måtte stå op hele vejen til Hamborg med vores bagage (2 timer).

Fra Hamborg var der igen pladsbilletter og hygge. Skift i Pragh og endelig ved 22 tiden var vi i Brno hvor vi blev hente af frivillige på spejdercentret. De var 5 til at hente os og sikre sig at vi kom med den rigtige bus. Det gik let og så var der bare 500 meter ca. 15 minutters gåtur ned af en stejl bakke – det var så 1,2 km og lidt længere tid med alt vores oppakning, men det gik fint. Nu kunne vi slå telte op og komme i posterne, godt trætte og forventningsfulde.

Spejdercentret lå rigtig dejligt og mange aktiviteter var i gåafstand fra centret. Vi var ved en sø for at prøve aquazorb (store bolde på vand som man kan være inden i), kravlede i klippehuler og rapellede fra en klippe. Sjove aktiviteter i en fantastisk natur. En af dagene havde vi lejet en minibus og var i drypstenshuler, gik en lang tur i nationalparken med udsigtspunkter der ikke var noget for folk med højdeskræk, – men det var MEGA flot.

Mad lavede vi på trangia og meget lidt bål. Vi byggede lejrplads, dvs. et overdække for sol og regn over de lejede borde og bænke. Men vi skulle også kun bo der til torsdag.

Alle havde til turen medbragt en surprice som var meget forskelligt. Det kunne være noget spiseligt, en aktivitet eller hvad man nu kunne finde på. Et par af de ting vi hyggede med på lejren var sæbebobler, slikkepinde, nutella og et spil.

Fra spejdercentret gik turen med bus, tog og bus til en flod hvor vi skulle sejle i kano. Der var ikke alt for meget vand i floden så det blev sjovt med foss og sten der skulle passeres. Vi blev udfordret, både fordi der var mange som ikke havde sejlet i kano før, men også fordi der skulle manøvreres udenom lav bund og mange sten igen og igen. OG så fik vi verdens største regnskyl så der var rigtig meget vand i kanoerne, men det kom fra oven. En god tur med udfordringer.

Turen til Pragh var med to tog, en sporvogn og en bus. Og endelig var vi fremme ved vores hostel hvor vi havde en 12 personers lejlighed, – uden dør ud til bruser, bad og vaske ! Men en lagenpose kan altid gøre det ud for en dør.

Sidste dag brugte vi i Pragh hvor Maria havde lavet et lille byløb, så vi kom rundt og så nogle af de store kendte bygninger og fik lidt facts (og funfacts). Der blev også tid til indkøb af bøger, tøj og meget andet inden vi sluttede på Hard Rock Cafe.

Turen hjem var planlagt til at være lettere end udturen. Kun 1 skift. Fra Pragh til Hamborg gik det fint og vi fik spist vores medbragte mad og hygget. I Hamborg var der 2 timers ophold, lige nok til at få skaffet aftensmad. Alle fik spist og nogle blev også væk. Samtidig var der blevet kaos på banegården. Tog blev aflyst eller forsinket, men vores tog kørte heldigvis til tiden, dog var der lige et perronskifte i sidste øjeblik, en udfordring vi klarede på trods af al bagagen. MEN vi kom ind i et tog der var mere end overfyldt da alle andre tog til Flensborg var aflyst. Men som i alle de andre tog lykkedes det at få vores bagage og os selv placeret klar til afslapning på dens sidste del af turen. Her fik vi også de sidste surprices som var hyggelige toglege midt blandt alle andre passagerer.

TAK for en rigtig god sommerlejr.